تبلیغات همیشه یکی از موثرترین راههای رسیدن به بازارهدف در افزایش سهم بازارِ هر مجموعه اقتصادیست. اما این اثرگذاری زمانی به اوج میرسد که همه چیز در تبلیغات برنامهریزی شده و منسجم باشد علی رجبعلی برای دسترسی صاحبین کالا و خدمات و مدیران کسب و کار، مشاوره تبلیغات را در چهار بخش اصلیِ تحقیقات بازار، ایده پردازی، برنامهریزی رسانه و اجرای حرفهای ارائه میدهد زیرا معتقد است مشاوره میبایست در راستای سه عنصر دانش ، صنعت و هنر باشد که در اینصورت می توان ادعا برای افزایش سهم بازار برند را بدست آورد. در تمام کسب و کارها مهترین عامل موثر، مشتریان هستند. مشتریان فرهنگهای متفاوتی دارند و از همین رو دارای ارزشها، انتظارات، تجربیات و واکنشهای مختلفی میباشند. حتی در یک فرهنگ واحد هم همه افراد یکسان نیستند. تفاوت فقط در نژاد نیست. جنسیت، شغل، مذهب، شرایط محیطی و … باعث تمایز افراد میشوند. تبلیغات و بازاریابی مبتنی بر تفاوتها بر این ایده استوار است که برای ایجاد ارتباط و تعامل با گروههای مختلف مشتریان باید از راههای مختلفی بهره برد. در این روش بازاریابی و تبلیغات، متخصصان به صورت مداوم در پی یافتن و توسعهی تلفیقی از روشهای ارتباطی مختلف هستند. تا با این روش گروههای مختلف مردم را به صورت موثر و هدفمند مخاطب قرار داده و تحت تأثیر قرار دهند. این روش عمدتاً توسط کسب و کارهایی که به دنبال جلب توجه مشتریان در نقاط مختلف جهان هستند و یا گسترده وسیعتری از مشتریان در جغرافیایی ثابت را مد نظر دارند مورد استفاده قرار میگیرد. تبلیغات مبتنی بر تفاوتها، پیام و محتوای تبلیغی را متناسب و هماهنگ با گروههای مختلف مخاطبان تولید میکند و بیجهت دچار توهم ایجاد تغییر در فرهنگ مشتریان متناسب با محتوای تبلیغی خود نیست. تبلیغات مبتنی بر تفاوتها، میزان نفوذ یک برند را در میان اقشار مختلف مردم به شدت افزایش میدهد. علی رجبعلی با شناختی که از تمام فرهنگهای مختلف کشور و منطقه دارد طراحی و اجرای روش بازاریابی و تبلیغاتِ مبتنی بر تفاوتها را به بهترین شکل برای برندها و شرکتها به ثمر رسانده و میرساند.
در عصر تکنولوژی و عرضه کالا و خدمات داشتن مدیریت صحیح در امور بازاریابی و تبلیغات برای موفقیت در بین رقبای تجاری بسیار مهم است. تبلیغات از جمله عوامل موفقیت یک کالا و یا عرضه خدمات است که به واسطه تبلیغات میتوان آنها را به همگان معرفی کرد.
امروزه تبلیغات به یک صنعت و تکنیک تبدیل شده است و هر شرکت یا سازمانی که بتواند در آن موفقتر عمل کند صاحب سهم بیشتری از بازار خواهد شد. امروزه تبلیغات شکل بینالمللی به خود گرفته است و شرکتها بیش از گذشته به فکر عبور از مرز کشورهای خود و رسیدن به بازارهای جهانی هستند. شیوههای صحیح حملونقل، رشد شرکتهای چندملیتی، افزایش سطح درآمدهای شخصی و… باعث تشویق و تحرک تجارت در میان کشورها شده است. از آنجایی که شرکتها به دنبال بازارهای جدید هستند و محصولات خود را در مناطق وسیعی از جهان به فروش میرسانند، لذا مجبورند کالاهای خود را در این مناطق تبلیغ کنند.تبلیغات در روابط اجتماعی بین مردم نیز تاثیر بسزایی دارد. در واقع تبلیغ نوعی ارتباط همهجانبه است که حتی میتواند در ساختار اجتماعی مردم نیز تاثیر گذاشته و از نظر فرهنگی موجب نزدیکی یا دوری آنها از یکدیگر شود.
- تبلیغات هدفمند :
- تبلیغات و بازاریابی هدفمند (Targeted)
- نکاتی مفید در مورد تبلیغات و بازاریابی اجازهای؟
- تبلیغات و بازاریابی زیرپوستی (Undercover)
- تبلیغات و بازاریابی B2B
- بازاریابی محتوایی (Content marketing)
- بازاریابی فشاری (Push marketing)
- بازاریابی کششی (Pull marketing)
- مزایای عمده استراتژی بازاریابی کششی
- معایب استراتژی بازاریابی کششی
- تبلیغات و بازاریابی هدفمند (Targeted)
تبلیغات و بازاریابی هدفمند آن دستهای از مخاطبان را که متمایل به خرید کالا یا خدمتی هستند شناسایی میکند و تمرکز خود را روی شناساندن و تبلیغ آن خدمت یا کالا برای این دسته از مشتریان بالقوهیِ شناسایی شده قرار میدهد. در شیوهی تبلیغات هدفمند پیامها و محتوای تبلیغی مختص و متناسب با مخاطبانِ شناسایی شده که در واقع مشتریانی بالقوه هستند تهیه میگردد و به روشهای مختلف در معرض دید آنها قرار میگیرد. مثالی موفق از این شیوه، شرکتی بود که برای محصول آب ویتامینه (آب غنی شده با ویتامین) خود، افراد بین 18 تا 49 سالهای که به سلامت جسمی و تناسب اندام خودشان علاقهمند بودند را شناسایی کرد و تمرکز برنامههای تبلیغات و بازاریابی خود را روی این مخاطبانِ هدف قرار داد.
استراتژیهای تبلیغات و بازاریابی هدفمند بیشتر از همه برای شرکتها و برندهایی سودمند است که کالا و خدمات تخصصی ارائه میدهند. تمرکز برنامههای تبلیغات و بازاریابی روی یک عده مخاطب خاصِ شناسایی شده باعث میگردد شانس این شرکتها برای موفقیت در جذب مشتریان بسیار بالا رود.
تبلیغات و بازاریابی هدفمند عموماً اطلاعات خاص و مشوقهای شخصی را به مخاطبان هدف ارائه میدهد تا این افراد از بین شرکتهای مختلف، برند مورد تبلیغ را انتخاب نمایند. تبلیغات هدفمند به اشکال گوناگون در فضای آنلاین قابل اجرا است اما این شیوه در بسترهای غیرآنلاین هم قابل پیادهسازی است. مهمترین مرحله در تبلیغات و بازاریابی هدفمند انتخاب مناسبترین بستر برای پیادهسازی این روش است تا شرایط برای محقق شدن اهداف برند فراهم شود. آژانس تبلیغاتی نوین فیلم با توجه به تسلط بالایی که بر تمام بسترهای رسانهای دارد بهترین انتخاب برای برندهای ایرانی است تا تدوین استراتژی تبلیغی خود به روش هدفمند را به این آژانس بسپارند و با همراهی نوین فیلم به سوی قلههای موفقیت گام بردارند.
- نکاتی مفید در مورد تبلیغات و بازاریابی اجازهای؟
بازاریابی و تبلیغات اجازهای در واقع روندی است که در آن محتوای تبلیغی در معرض دید آن دسته از افرادی قرار میگیرد که خواهان آن هستند. افرادی که تمایل به دریافت محتوای تبلیغاتی در زمینهای دارند از طریق روشهای رایج موافقت و رضایت خود را با دریافت محتوای تبلیغی در قالب ایمیل، پیامک یا هر طریق دیگری که برایشان آزار دهنده نیست اعلام میکنند.
امروزه اکثر شرکتها و برندها در وبسایت یا صفحات اجتماعیشان این امکان را فراهم کردهاند که مخاطبان و مشتریان بالقوهای که تمایل دارند بتوانند به صورت مستمر محتوای تبلیغاتی شخصیسازی شده را دریافت نمایند. تفکر اصلی در پس تبلیغات و بازاریابی اجازهای این است که مشتریان و مخاطبان نوع ارتباطشان با محتوای تبلیغاتی یک برند را در کنترل داشته باشند. در واقع مشتریان تصمیم میگیرند چه میزان محتوای تبلیغی، در چه زمانی و از چه طریقی دریافت کنند.
مهمترین مزیت تبلیغات و بازاریابی اجازهای این است که آزاردهنده و ناخواسته نیست. در مقابل مشکل اصلی تبلیغات اجازهای این است که اجرای موفق آن کار آسانی نیست. تبلیغات و بازاریابی اجازهای بر پایهی ایجاد و تداوم رابطه با مشتریان استوار است. رابطهای که مهمترین رکن آن اعتماد مشتریان است.
چند نکته که در اجرای موفق تبلیغات و بازاریابی اجازهای حائز اهمیت هستند، عبارتند از:
1-بازاریابی اجازهای فرآیندی زمانبر و چند مرحلهای است و هر حرکت عجولانهای باعث شکست خواهد شد.
2-شروع ارتباط با مشتریان باید به سادهترین شکل ممکن صورت پذیرد. نباید از مشتریان بالقوه خواسته شود که مثلاً برای دریافت ایمیل فرمی طولانی و سه صفحهای را پُر کنند. در قدم اول باید خیلی ساده اطلاعات تماس مشتریان بالقوه را دریافت کرد.
3-افزایش تعهد و اعتماد، تعامل بیشتر را در پی خواهد داشت. شناخت تعداد زیادی مشتری بالقوه کافی نیست. در تبلیغات اجازهای باید از شناخت به ارتباط قویتر و تعامل رسید. باید از مشتریان بالقوه درخواستِ ارتباط بیشتر و تعهد را داشت.
4-انسانها موجوداتی منفعتطلب هستند و اگر کسی سودی به آنها برساند خیلی راحتتر اجازه ورود به حریم شخصیشان را میدهند. این نکتهی کلیدی در موفقیت تبلیغات و بازاریابی اجازهای مهم است.
آژانس تبلیغاتی نوین فیلم مجموعهای است که با سابقهی بینظیر در عرصه تبلیغات، انواع مختلف استراتژیها و شیوههای تبلیغی و بازاریابی را به بهترین شکل برای مشتریان خود طراحی و اجرا مینماید. تبلیغات و بازاریابی اجازهای از آن دسته روشهایی است که اجرای موفقش به تخصص و تجربهی آژانس تبلیغاتی متولی آن بستگی دارد و در کشور ما، آژانس تبلیغاتی نوین فیلم از جمله اندک آژانسهایی است که قابلیت طراحی، پیادهسازی و اجرای صحیح تبلیغات و بازاریابی اجازهای را دارد.
- تبلیغات و بازاریابی زیرپوستی (Undercover)
تبلیغات و بازاریابی زیرپوستی روشی است که در آن یک کالا یا خدمت به گونهای به مشتریان بالقوه معرفی و شناسانده شود که مشتریان متوجه تبلیغ بودن آن نشوند. استراتژی تبلیغات و بازاریابی زیرپوستی به دنبال اثرگذاری روی تصمیمات خرید مشتریان است بدون اینکه آنها احساس کنند و متوجه شوند که تحت تأثیر تبلیغات هستند.
تبلیغات و بازاریابی زیرپوستی دو مزیت اصلی برای شرکتها و برندها دارد. اول اینکه هزینهی اجرای این شیوه نسبتاً پایین است. دوم اینکه زمینه را برای توصیههای شفاهی اشخاص به هم و توصیه فرد به فرد فراهم میآورد. این شیوه هم برای شرکتهای کوچک که بودجه تبلیغات محدودی دارند ایدهآل است و هم برندهای بزرگ میتوانند بهره خوبی از آن جهت شناساندن و ایجاد مقبولیت برای کالاهایشان ببرند.
گسترش اینترنت باعث شده تا فرصتهای نوین و اشکال جدیدی برای تبلیغات زیرپوستی فراهم شود. بسیاری از شرکتها امروزه به افراد پول میدهند تا در مورد کالاهای تولیدیشان نظرات و کامنتهای مثبت در اینترنت (بلاگها، سایتهای فروش آنلاین و …) بگذارند. در این دوره که درصد قابل توجهی از مردم به نوعی در مقابل شیوههای معمول تبلیغات جبهه گرفتهاند به نظر میرسد تبلیغات و بازاریابی زیرپوستی راهی بسیار تأثیرگذار برای ایجاد تصوری مثبت نسبت به یک کالا یا خدمت خاص میباشد.
تبلیغات و بازاریابی زیرپوستی وقتی بهترین نتیجه را حاصل میکند که هم شرکت تبلیغ دهنده و هم آژانس تبلیغاتی همکارش شناخت دقیق و درستی هم از کالاهای تولیدی و هم از مشتریان بالقوه محصولات داشته باشند. این شناخت بیش از هرجا در تدوین پیامی که تبلیغات زیرپوستی میخواهند به مشتریان منتقل نمایند کارایی دارد. علی رجبعلی به لطف بیش از سه دهه حضور درخشان در عرصه تبلیغات کشور و منطقه، بهترین و متخصصترین آژانس کشور در تدوین استراتژی و اجرای تبلیغات و بازاریابی به سبک زیرپوستی میباشد.
- تبلیغات و بازاریابی B2B
تبلیغات B2B شامل هدف قرار دادن و جلب توجهی کسب و کارهای دیگری است که به صورت بالقوه میتوانند مشتری محصول یا خدمات شرکت یا برندی باشند. اگر شرکتی محصولی تولید یا خدماتی ارائه میدهد که مشتری آن شرکتهای دیگر هستند باید از استراتژی تبلیغات B2B بهره ببرد تا نه تنها محصولات یا خدماتش را به دیگر شرکتها که در واقع مشتریانی بالقوه هستند بشناساند بلکه به صورت مداوم فروشش را بالا ببرد.
تبلیغاتی که مخاطبانش کسب و کارها و شرکتها هستند تفاوتهای بنیادینی با تبلیغات معمولی که مردم عادی و خریداران نهایی را هدف قرار میدهد دارد. بنابراین انتخاب رسانهای که به درستی بتواند پیام را منتقل کند بسیار دارای اهمیت است. انتخابها برای رسانه در تبلیغات B2B نسبت به تبلیغات معمولی محدودتر هستند. در تبلیغات B2B باید رسانهای را برای تبلیغات به کار گرفت که شرکتهایِ مشتری، مخاطبانش هستند از همین رو استفاده از رسانههای گران و عمومی در تبلیغات B2B در اولویت نیستند. شرکتها و کسب و کارهایی که مخاطبان تبلیغات B2B هستند معیارهای خاص خودشون را هنگام تصمیمگیری برای خرید دارند که مهمترین معیارها قیمت مناسب و میزان سود بالقوه هستند. بدین جهت تبلیغات B2B باید توجه ویژهای به این معیارها داشته باشند.
تبلیغات و بازاریابی B2B بر روی چهار دسته اصلی از مخاطبان تمرکز دارد:
- صنایع و شرکتهایی که مصرف کننده محصولات هستند.
- سازمانها و ادارت دولتی.
- موسسات مختلف مانند بیمارستانها و مراکز آموزشی.
- کارگزاران و عمدهفروشان.
از آنجا که در بازاریابی B2B مخاطبان و مشتریان، خاص و متخصص هستند پیش از اجرا و پیادهسازی برنامههای بازاریابی و تبلیغات باید در مورد خواستهها و نیازهای مشتریان تحقیق نمود و نتایج حاصل از این بررسیها را در تدوین تاکتیکها و استراتژیها به کار گرفت.
برای به دست آوردن نتایج مورد انتظار از تبلیغات و بازاریابی B2B به روندی از تحقیق و تحلیل دقیق نیازهای مشتریان گرفته تا ساخت و اجرای تاکتیکهای بازرایابی و تبلیغات به شکلی حرفهای نیاز است. این شیوهی بازاریابی تنها توسط تعداد کمی از آژانسهای تبلیغاتی با تجربه مانند آژانس تبلیغاتی نوین فیلم به شکلی صحیح و کارا اجرایی میگردد.
- بازاریابی محتوایی (Content marketing)
در پشت هر برند موفقی مجموعهای از محتواهای ارزشمند و مرتبط وجود دارد که به خوبی با مشتریان ارتباط برقرار میکنند. بازاریابی محتوایی مرکز و اصل هر کمپین دیجیتال مارکتینگ موفقی است. بازاریابی محتوایی تلاشی در جهت تعامل با مخاطبان و مشتریان از طریق محتوایی مرتبط، جذاب و سودمند و جلب توجه آنها نسبت به برند مورد نظر است.
فواید اصلی بازاریابی محتوایی عبارتند از:
- تولید محتوای ارزشمند راهی به صرفه برای تبدیل مخاطبان به مشتریان بالقوه است.
- مشتریان همیشگی و مشتریان بالقوه انتظار محتوایی منحصر به فرد و فوق العاده را از برند دارند.
- محتوای بهینه وضعیت سئو را ارتقا میدهد.
- محتوای مناسب باعث ارتباط و تعامل مشتریان با برند و ایجاد وفاداری در آنها میشود.
- بازاریابی محتوایی باعث پیشی گرفتن و متمایز شدن نسبت به رقبا میشود.
- محتوا در تمام مراحل بازاریابی و به خصوص برای روند موفق قیف فروش دارای اهمیت است.
بازاریابی محتوایی به خاطر ویژگیهایی که دارد برای تقریباً تمام کسب و کارها و برندها میتواند مفید واقع شود. اما نکته مهم این است که هر برند یا شرکتی باید استراتژی مختص خود را برای اجرای بازاریابی محتوایی تدوین و طراحی نماید. برای این کار مشورت و همکاری با علی رجبعلی میتواند بهترین نتیجه را برای برندها به ارمغان بیاورد. آژانس تبلیغاتی نوین فیلم با بیش از سه دهه حضور در عرصه مارکتینگ و تبلیغات و در اختیار داشتن تیمهایی از بهترین متخصصان کشور توان تولید محتوایی جذاب و انحصاری را برای مشتریان خود دارد.
8_ بازاریابی فشاری (Push marketing)
بازاریابی فشاری در پی این هدف است که محصولات را با استفاده از تبلیغات گسترده و ایجاد جلب توجه به سوی مشتریان روانه کند. بازاریابی فشاری به تعبیری روندی بر خلاف بازاریابی کششی دارد. بازاریابی فشاری تمرکز خود را روی گذاشتن محصولات پیشروی مشتریان در محل خرید قرار میدهد. این استراتژی بازاریابی سعی دارد زمان بین برخورد مشتری با محصول و انجام عمل خرید را به حداقل برساند. برای رسیدن به این هدف شرکتها و برندها از تبلیغات گسترده و برجسته برای اثرگذاری فوری و حداکثری روی مشتریان استفاده میکنند. بازاریابی سنتی تا حد زیادی از جنس بازاریابی فشاری است.
مهمترین مزیت بازاریابی فشاری این است که نتایج سریع و ملموس به بار میآورد. بازاریابی فشاری کمتر به برندینگ وابسته است و بیشتر به دنبال ایجاد تقاضای فوری برای یک محصول یا خدمت است. نقطه ضعف و عیب اصلی بازاریابی فشاری این است که نیازمند بودجهای به نسبت زیاد است و اثرات آن موقت و کوتاه مدت است. بازاریابی فشاری به خاطر ویژگیهایی که دارد در خیلی از مواقع توسط استارتآپها به کار گرفته میشود و با وجود هزینهی نسبتاً زیاد نتایج قابل توجه و خوبی به بار میآورد.
برای بازاریابی فشاری روشهای گوناگونی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
- تبلیغات رادیو و تلویزیونی
- تبلیغات چاپی
- حضور و فروش در نمایشگاهها
و … .
برای به کارگیری موفقیت آمیز بازاریابی فشاری به برنامه ریزی و طراحی کاملاً حرفهای نیاز است. زیرساختهای لازم برای تحقق و نتیجهبخش بودن این شیوهی بازاریابی تنها در اختیار تعداد بسیار اندکی از مشاوران و استراتژیست های تبلیغاتی است.
9 – بازاریابی کششی (Pull marketing)
بازاریابی کششی (Pull marketing) در واقع یک استراتژی بازاریابی است که در آن تقاضا برای محصول افزایش داده میشود و مشتریان به سمت محصول کشیده میشوند. در استراتژی بازاریابی کششی هدف نهایی مشتاق ساختن مشتریان برای به دنبال محصول آمدن است به شکلی که فروشگاهها در پی تقاضا و درخواست مستقیم مشتریان محصول را عرضه کنند. در بازاریابی کششی، مشتری نهایی هدف تبلیغات قرار میگیرد. در نتیجه مشتریان به دنبال محصول برای خریدنش خواهند گشت. امروزه برای بازاریابی کششی متدهای گوناگونی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
- شبکههای رسانهای اجتماعی
- تبلیغات دهان به دهان (شفاهی)
- بازاریابی ایمیلی
و … .
استراتژی کششی از ابزارهای مختلف بازاریابی و تبلیغات در جهت کشیدن و جذب مشتریان به سوی محصول بهره میبرد. نتیجه بازاریابی کششی این است که مشتریان به دنبال محصول به فروشگاهها مراجعه میکنند و فروشگاهها هم طبیعتاً از شرکت تقاضای محصول را خواهند داشت تا به نیاز مشتریانشان پاسخ دهند.
10 – مزایای عمده استراتژی بازاریابی کششی
- ایجاد رابطه مستقیم با مشتریان و ایجاد وفاداری به برند در آنها.
- قدرت چانهزنی بیشتر در تعامل با فروشندگان و توزیع کنندگان.
- اتخاب بهترین بازاریابان و فروشندگان واقعی از میان اتفاقا خود فروشندگان در فروشگاههای سراسر کشور و دنیا .
و …
11 – معایب استراتژی بازاریابی کششی
- برای نتیجه دادن این روش، باید تقاضای زیاد برای محصول ایجاد کرد که در عرصههایی با رقابت شدید کار آسانی نیست.
- نیازمند یک فرآیند قوی و همه جانبهی تبلیغات و بازاریابی است که مشتریان را مشتاق و ترغیب کند تا در پی محصول مورد نظر بیایند.
و … .
استراتژی بازاریابی کششی مخصوصاً در شرایطی که برندی محصولاتی تولید میکند و هدفش ایجاد آگاهی و اشتیاق در مشتریان پیش از عرضه محصول به بازار باشد بسیار مؤثر و سودمند است. بازاریابی کششی یک شیوهی مشتری محور است اما در عین حال باید در تمام طول این روند، محصول و بازخوردها را رصد و تحلیل نمود. همانطور که از توضیحات مشخص است بازاریابی کششی کاری بسیار تخصصی است و نیازمند برنامه ریزی و طراحی دقیق میباشد. تخصص لازم برای تحقق این شیوه تنها در اختیار تعداد کمی از آژانسهای تبلیغاتی مطرح مانند آژانس تبلیغاتی نوین فیلم است.
در این سایت قصد معرفی آژانس تبلیغاتی نوین فیلم را ندارم زیرا این یک سایت کاملا شخصی است و صرفا بعنوان بخشی از رزومه خود از آن یاد می کنم و با نمایش صرفا آرم برخی برند های کار شده آشنا می شوید.
12 – تأثیر تبلیغات روی رفتار و مشی خرید مصرف کنندگان
- شرکتهای بزرگ هر سال میلیونها دلار برای بازاریابی و تبلیغات هزینه میکنند تا از این طریق مشتریان را نسبت به محصولات و خدماتشان ترغیب کنند. خیلی از مواقع مردم در مورد بعضی نیازهایشان بیاطلاع هستند. شرکتها و برندها با استفاده از تبلیغات و تشریح ویژگیهای محصول به مخاطبان کمک میکنند تا متوجه نیازهایی گردند که از طریق محصول مذکور بر طرف میشوند. نیازهایی که تا پیش از تبلیغات محصول مذکور در چشم مردم بی اهمیت و پیش پا افتاده بودند اما تبلیغات با تمرکز و تأکید روی آنها، مخاطبان را به توجه و تلاش برای رفع آن ترغیب میکند. تبلیغات به عنوان عاملی مهم و تعیین کننده بر فرآیند تصمیمگیری مشتریان در موقع خرید محصول یا خدمات مؤثر است. مشی خرید مشتریان رفتاری است که مشتریان در موقع جستجو، انتخاب، خرید، استفاده و ارزیابی از محصول یا خدماتی که فکر میکنند به نیازهایشان پاسخ میدهد از خود نشان میدهند. امروزه تبلیغات به صورت گسترده بر نگاه و نحوه درک مردم از اطرافشان تأثیر دارد. خیلی از مواقع استقبال از یک محصول یا خدمات توسط مردم با میزان علاقه یا عدم علاقه مردم نسبت به تبلیغات آن محصول یا خدمات رابطه مستقیم دارد.
- 13- تفاوت تبلیغات بین المللی و تبلیغات جهانی
- تبلیغات بینالمللی (International advertising) و تبلیغات جهانی (Global advertising) دو استراتژی تبلیغاتی متفاوت هستند که برندها و شرکتها برای شناساندن و فروش محصولات یا خدماتشان به مشتریان فراتر از مرزهای داخلی و در اقصی نقاط جهان از آنها استفاده میکنند. تبلیغات بینالمللی متناسب با هر منطقهای و ویژگیهای ملی و محلی آن عمل میکند اما تبلیغات جهانی راهبردهای استاندارد شدهای را در سراسر دنیا به شکل یکسانی به کار میگیرد.
- متخصصان تبلیغات بر این باور هستند که تبلیغات جهانی در شرایط خاصی کارایی دارد. برندها و شرکتهای بزرگ و چند ملیتی در اکثر موارد از ترکیبی از تبلیغات جهانی و تبلیغات بینالمللی برای تحقق اهدافشان استفاده میکنند. این تبلیغات ترکیبی به بهترین شکل در این عبارت معروف توضیح داده شده است: «جهانی فکر کن و منطقهای عمل کن». در استراتژی ترکیبی تبلیغات، عناصر اصلی استانداردسازی میشوند و در عین حال در موقع اجرا تأثیرات فرهنگ محلی مورد توجه قرار میگیرند.
- تصمیم در مورد انتخاب و به کارگیری تبلیغات بینالمللی یا جهانی و یا ترکیب هر دو، مسئلهای مهم و تخصصی است و تنها تعداد کمی از آژانس های تبلیغاتی و استراتژیست ها از تجربه و تخصص کافی برای مشاوره و به هدف رساندن مشتریان خود در فتح بازارهای فراملی برخوردار هستند.
- درک صحیح از چگونگی تأثیر تبلیغات بر مشی خرید مشتریان و حداکثر استفاده از این تأثیر برای به هدف رساندن برندها و شرکتها، کار پیچیدهای است که نیازمند تجربه فراوان و تسلط کامل بر حوزه تبلیغات است. علی رجبعلی در این عرصه از تبلیغات هم مانند سایر حوزهها پیشگام است و بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه میدهد.
- 14 – ارزشها:
ارزشهای فرهنگی معیاری است که مردم بر مبنای آن در مورد مسائل مختلف (زشت و زیبا، خوب و بد، باارزش و بیهوده و …) قضاوت میکنند.
- 15- شخص در مقابل جمع:
فرهنگ غربی بیشتر تمایلات شخصی را مورد توجه قرار میدهد که در آن، فرد و خواستهها و دستاوردهای فردی اصل و اساس هستند. این فرهنگ افرادی را که با تواناییهای فردی به ثروت دست یافتند مورد ستایش قرار میدهد. در مقابل فرهنگ شرقی توجه و تاکید بیشتری روی ارزشهای گروهی و سلسله مراتبی دارد. فرهنگ شرقی برای مصالح جمعی و اصول خانوادگی ارزش بیشتری قائل است. در مقام مقایسه مردم چین احساسات میهن پرستانه زیادی دارند که تمرکز این احساسات بر عزت ملی است. این تفاوت در تأکید روی فرد یا جمع، طبعاً تبلیغات را هم تحت تاثیر قرار میدهد و یکی از دلایل تفاوت محتوای تبلیغاتی در چین و غرب محسوب میشود. دیگر موارد تفاوت ارزشها در غرب با چین عبارتند از: